zaterdag 3 maart 2018

Oscarvoorspellingen 2018


Negentigste hoogmis
Hoewel het nu begin maart is, ligt op het platte Vlaamse land er een mooi wit sneeuwtapijt dat tegen het einde van het weekend wellicht weer verdwenen zal zijn. Er zal dus met andere woorden geen sneeuw meer zijn wanneer we de winnaars zullen kennen van de negentigste editie van de Oscars. Vorig jaar heb ik een blogpost gewijd aan voorspellingen: de genomineerde films die ik persoonlijk het beste vind en de winnaars die volgens mij de meeste stemmen hebben gekregen van het comité. Ook dit jaar waag ik me aan deze filmbingo, maar dan wel vanzelfsprekend met een belangrijke nuance. Ik kan me uiteraard beperkten tot de films die ik dit jaar heb gezien en de kleinere films zoals Call Me by Your Name en Get Out heb ik (nog) niet gezien. Bovendien komt de lijst met genomineerde films voor elke categorie niet altijd – om het eufemistisch te zeggen – overeen met mijn persoonlijke voorkeuren. Zelf vond ik Blade Runner 2049 de beste film van het lot, maar dit epos in film noire-stijl strijdt jammer genoeg enkel mee in de technische categorieën.


Categorie
Beste film
Categorie
Beste regisseur
Voorspelling
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Voorspelling
Chistopher Nolan (Dunkirk)
Persoonlijk
Phantom Thread
Persoonlijk
Paul Thomas  Anderson (Phantom Thread)

Van verscheidene genomineerden in de categorie van beste film had ik persoonlijk nooit gedacht dat ze zouden worden genomineerd, maar persoonlijk hoop ik dat Three Billboards Outside Ebbing, Missour het haalt. In een eerdere blogpost heb ik geponeerd dat ik de film niet geweldig vind, maar het is wel provocatief en kan een signaal betekenen aan Hollywood-bonzen om meer van dit soort alternatieve films te ondersteunen. Uit de nominaties vind ik Phantom Thread verreweg de beste film en is het veel meer dan een klassiek kostuumdrama hoewel de premisse soms bizar is. Bij beste regisseur kan ik me ook niet meteen vinden in de lijst van genomineerden, maar ik vermoed dat Christopher Nolan een soort van oeuvreprijs gaat krijgen voor Dunkirk en zijn eerdere werk. Dunkirk vind ik als film hooguit beter dan gemiddeld, maar het is wel het type film waar de kiesgerechtigden in filmkringen laaiend enthousiast over zijn. Persoonlijk gun ik het eerder aan Paul Thomas Anderson die met Phantom Thread een leuke – maar geen uitzonderlijke – film heeft gebracht, maar in zijn eerdere werk meer de nadruk legt op artistieke aspecten dan Nolan die toch wat commerciëler getint is. Zelf had ik dit beeldje liever naar Denis Villeneuve zien gaan voor zijn magnifieke regie van Blade Runner 2049.


Categorie
Beste acteur
Categorie
Beste actrice
Voorspelling
Gary Oldman (Darkest Hour)
Voorspelling
Sally Hawkins (The Shape of Water)
Persoonlijk
Gary Oldman (Darkest Hour)
Persoonlijk
Frances McDormand (Three  Billboards…)

Als ik al mijn geld moest verwedden op één categorie is het wel dat Gary Oldman de Oscar wint van beste acteur in Darkest Hour waar hij Winston Churchill vertolkt. Elke totaal andere uitkomst zou een verschrikkelijke grap zijn. Bij beste actrices vermoed ik dat de innemende Sally Hawkins met het beeldje gaat lopen aangezien ze geen gemakkelijke rol heeft om een niet-sprekend personage te spelen, maar ze is op zoveel andere manieren wel ontzettend expressief. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar Frances McDormand die een ontzettend bittere en cynische moeder speelt van een vermoorde dochter in Thee Billboards Outside Ebbing, Missouri.


Categorie
Beste bijrol (man)
Categorie
Beste bijrol (vrouw)
Voorspelling
Sam Rockwell (Three Billboards…)
Voorspelling
Allison Janney (I, Tonya)
Persoonlijk
Sam Rockwell (Three Billboards…)
Persoonlijk
/

In de categorie van beste mannelijke of vrouwelijke bijrol is de kans groot dat je een potentiële winnaar bent als je een break-out rol vertolkt. Sam Rockwell’s personage in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is de pure definitie hiervan en ik twijfel er dan ook niet aan dat hij deze categorie blindelings wint. Bij de vrouwen heb ik veel goede dingen gehoord over Allison Janney die de moeder van Tonya Harding speelt in I, Tonya en ik verwacht dat zij de meeste kans maakt om te winnen. Zelf heb ik geen voorkeur aangezien ik van het lijstje genomineerden te weinig actrices op het witte doek heb geizen.   

Categorie
Beste scenario (origineel)
Categorie
Beste scenario (aangepast)
Voorspelling
Three Billboards Outside  Ebbing, Missouri
Voorspelling
/
Persoonlijk
Three Billboards Outside  Ebbing, Missouri
Persoonlijk
The Disaster Artist

In de minder bekende categorie van beste origineel scenario denk ik andermaal dat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri de winnaar gaat zijn. Het concept van de film is best wel provocatief en daarom denk ik dat het goed gaat scoren bij de kiesgerechtigden. In de andere categorie van beste aangepast scenario heb ik zelf een uitgesproken voorkeur voor The Disaster Artist wat een geniale ode is aan The Room, één van de slechtste, maar meest amusante films ooit. Aangezien ik van de andere genomineerden te weinig heb gezien, kan ik geen gegronde uitspraak doen, maar als ik me er toch aan zou wagen, opteer ik voor Call Me by Your Name enkel en alleen gebaseerd op reputatie.  

Categorie
Beste muziek
Categorie
Beste origineel liedje
Voorspelling
Alexandre Desplat (The Shape of Water)
Voorspelling
This Is Me  (The Greatest Showman)
Persoonlijk
Jonny Greenwood (Phantom Thread)
Persoonlijk
This Is Me  (The Greatest Showman)

De beste muziek van de genomineerden vind ik persoonlijk de overwegend klassieke muziek van Jonny Greenwood in Phantom Thread dat de sfeer van de film extra accentueert. Toch denk ik dat het Alexandre Desplat is die gaat winnen met zijn muzikaal werk voor The Shape of Water. Deze film vind ik veruit de matigste film van alle genomineerden en het is ronduit bizar dat het dertien keer is genomineerd. Maar voor de categorie van beste muziek is die wel terecht, want de repressieve sfeer van de jaren zestig in deze film wordt meesterlijk overgebracht door de muziek. Voor beste originele liedje, zet ik m’n geld op het erg aanstekelijke This Is Me dat zelfs in de top dertig van meest geluisterde liedjes opduikt.

Categorie
Beste productie
Categorie
Beste cinematografie
Voorspelling
The Shape of Water
Voorspelling
Dunkirk
Persoonlijk
Blade Runner 2049
Persoonlijk
Blade Runner 2049

Voor zowel beste productie als beste cinematografie gaat mijn keuze blindelings naar Blade Runner 2049, maar ik vermoed dat de film te weinig steun heeft in Hollywood om deze prijzen effectief in de wacht te slepen. Bij beste productie gok ik dan op The Shape of Water dat door zijn sprookjesachtige context een substantiële voorsprong heeft op films die stoelen op een meer realistich concept. Bij cinematografie gok ik dan weer op Dunkirk als winnaar dat uitpakt met een goed uitgewerkt en origineel “1 week, 1 day, 1 hour” concept waar de film het verhaal vertelt van drie protagonisten in drie verschillende tijdskaders en als een rode draad door elkaar heenloopt.  

Categorie
Beste filmbewerking
Categorie
Beste visuele effecten
Voorspelling
Baby Driver
Voorspelling
Star Wars – The Last Jedi
Persoonlijk
Baby Driver
Persoonlijk
Blade Runner 2049

Het beste montagewerk van het afgelopen jaar is voor mij persoonlijk Baby Driver dat slechts drie keer genomineerd is. Het is anderzijds ook een krachtig statement dat het montagewerk van deze film zo goed is dat het niet meezwemt op de stroom van andere nominaties voor andere films. Daarom verwacht (en hoop) ik dat Baby Driver het in deze categorie gaat halen. Voor beste visuele effecten gaat mijn persoonlijke voorkeur alweeer naar het fel onderschatte Blade Runner 2049, maar ik denk dat de miljardenmachine van Star Wars – The Last Jedi een grotere impact zal hebben op filmland. Met The Last Jedi als winnaar zou ik overigens geen enkel probleem hebben.

Ik vermoed dat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri de winnaar zal zijn bij de meest bekende categorieën. De film kan rekenen op een erg sterke cast van acteurs en actrices en beschikt over een sterk en origineel scenario. Het is daarom vreemd dat Martin McDonagh niet genomineerd is voor beste regisseur aangezien hij daar zeker in aanmerking voor komt. Bij de technische categorieën denk ik dat The Shape of Water enkele van zijn nominaties kan verzilveren, hoewel dit laatste werk van del Toro maar erg matig is naar mijn bescheiden mening. Voor mijn persoonlijke favoriet Blade Runner 2049 zie ik geen enkele liefde opduiken en zal elk gewonnen beeldje voor mij een complete verrassing zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten