Negentigste hoogmis
Hoewel het nu begin maart is, ligt op
het platte Vlaamse land er een mooi wit sneeuwtapijt dat tegen het einde van
het weekend wellicht weer verdwenen zal zijn. Er zal dus met andere woorden
geen sneeuw meer zijn wanneer we de winnaars zullen kennen van de negentigste
editie van de Oscars. Vorig jaar heb ik een blogpost gewijd aan voorspellingen:
de genomineerde films die ik persoonlijk het beste vind en de winnaars die
volgens mij de meeste stemmen hebben gekregen van het comité. Ook dit jaar waag
ik me aan deze filmbingo, maar dan wel vanzelfsprekend met een belangrijke nuance.
Ik kan me uiteraard beperkten tot de films die ik dit jaar heb gezien en de
kleinere films zoals Call Me by Your Name en Get Out heb ik (nog) niet gezien.
Bovendien komt de lijst met genomineerde films voor elke categorie niet altijd – om het eufemistisch te zeggen – overeen met mijn persoonlijke voorkeuren. Zelf vond ik Blade
Runner 2049 de beste film van het lot, maar dit epos in film noire-stijl strijdt
jammer genoeg enkel mee in de technische categorieën.
Categorie
|
Beste
film
|
Categorie
|
Beste
regisseur
|
Voorspelling
|
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
|
Voorspelling
|
Chistopher
Nolan (Dunkirk)
|
Persoonlijk
|
Phantom
Thread
|
Persoonlijk
|
Paul Thomas Anderson (Phantom
Thread)
|
Van verscheidene genomineerden in de
categorie van beste film had ik persoonlijk nooit gedacht dat ze zouden worden genomineerd, maar persoonlijk hoop
ik dat Three Billboards Outside Ebbing, Missour het haalt. In een eerdere
blogpost heb ik geponeerd dat ik de film niet geweldig vind, maar het is wel
provocatief en kan een signaal betekenen aan Hollywood-bonzen om meer van dit
soort alternatieve films te ondersteunen. Uit de nominaties vind ik Phantom Thread
verreweg de beste film en is het veel meer dan een klassiek kostuumdrama hoewel
de premisse soms bizar is. Bij beste regisseur kan ik me ook niet meteen vinden
in de lijst van genomineerden, maar ik vermoed dat Christopher Nolan een soort
van oeuvreprijs gaat krijgen voor Dunkirk en zijn eerdere werk. Dunkirk vind ik
als film hooguit beter dan gemiddeld, maar het is wel het type film waar de
kiesgerechtigden in filmkringen laaiend enthousiast over zijn. Persoonlijk gun
ik het eerder aan Paul Thomas Anderson die met Phantom Thread een leuke – maar geen
uitzonderlijke – film heeft gebracht, maar in zijn eerdere werk meer de nadruk
legt op artistieke aspecten dan Nolan die toch wat commerciëler getint is. Zelf
had ik dit beeldje liever naar Denis Villeneuve zien gaan voor zijn magnifieke
regie van Blade Runner 2049.
Categorie
|
Beste
acteur
|
Categorie
|
Beste
actrice
|
Voorspelling
|
Gary
Oldman (Darkest Hour)
|
Voorspelling
|
Sally Hawkins (The Shape of Water)
|
Persoonlijk
|
Gary
Oldman (Darkest Hour)
|
Persoonlijk
|
Frances
McDormand (Three Billboards…)
|
Als ik al mijn geld moest verwedden
op één categorie is het wel dat Gary Oldman de Oscar wint van beste acteur in
Darkest Hour waar hij Winston Churchill vertolkt. Elke totaal andere uitkomst
zou een verschrikkelijke grap zijn. Bij beste actrices vermoed ik dat de
innemende Sally Hawkins met het beeldje gaat lopen aangezien ze geen
gemakkelijke rol heeft om een niet-sprekend personage te spelen, maar ze is op
zoveel andere manieren wel ontzettend expressief. Mijn persoonlijke voorkeur
gaat echter uit naar Frances McDormand die een ontzettend bittere en cynische
moeder speelt van een vermoorde dochter in Thee Billboards Outside Ebbing,
Missouri.
Categorie
|
Beste
bijrol (man)
|
Categorie
|
Beste
bijrol (vrouw)
|
Voorspelling
|
Sam
Rockwell (Three Billboards…)
|
Voorspelling
|
Allison
Janney (I, Tonya)
|
Persoonlijk
|
Sam
Rockwell (Three Billboards…)
|
Persoonlijk
|
/
|
In de categorie van beste mannelijke
of vrouwelijke bijrol is de kans groot dat je een potentiële winnaar bent als
je een break-out rol vertolkt. Sam Rockwell’s personage in Three Billboards
Outside Ebbing, Missouri is de pure definitie hiervan en ik twijfel er dan ook
niet aan dat hij deze categorie blindelings wint. Bij de vrouwen heb ik veel
goede dingen gehoord over Allison Janney die de moeder van Tonya Harding speelt
in I, Tonya en ik verwacht dat zij de meeste kans maakt om te winnen. Zelf heb
ik geen voorkeur aangezien ik van het lijstje genomineerden te weinig actrices
op het witte doek heb geizen.
Categorie
|
Beste
scenario (origineel)
|
Categorie
|
Beste
scenario (aangepast)
|
Voorspelling
|
Three Billboards Outside Ebbing,
Missouri
|
Voorspelling
|
/
|
Persoonlijk
|
Three Billboards Outside Ebbing,
Missouri
|
Persoonlijk
|
The
Disaster Artist
|
In de minder bekende categorie van
beste origineel scenario denk ik andermaal dat Three Billboards Outside Ebbing,
Missouri de winnaar gaat zijn. Het concept van de film is best wel provocatief
en daarom denk ik dat het goed gaat scoren bij de kiesgerechtigden. In de
andere categorie van beste aangepast scenario heb ik zelf een uitgesproken
voorkeur voor The Disaster Artist wat een geniale ode is aan The Room, één van
de slechtste, maar meest amusante films ooit. Aangezien ik van de andere
genomineerden te weinig heb gezien, kan ik geen gegronde uitspraak doen, maar
als ik me er toch aan zou wagen, opteer ik voor Call Me by Your Name enkel en
alleen gebaseerd op reputatie.
Categorie
|
Beste
muziek
|
Categorie
|
Beste
origineel liedje
|
Voorspelling
|
Alexandre Desplat (The Shape of Water)
|
Voorspelling
|
This Is Me (The Greatest Showman)
|
Persoonlijk
|
Jonny Greenwood (Phantom Thread)
|
Persoonlijk
|
This Is Me (The Greatest Showman)
|
De beste muziek van de genomineerden
vind ik persoonlijk de overwegend klassieke muziek van Jonny Greenwood in
Phantom Thread dat de sfeer van de film extra accentueert. Toch denk ik dat het
Alexandre Desplat is die gaat winnen met zijn muzikaal werk voor The Shape of
Water. Deze film vind ik veruit de matigste film van alle genomineerden en het
is ronduit bizar dat het dertien keer is genomineerd. Maar voor de categorie
van beste muziek is die wel terecht, want de repressieve sfeer van de jaren
zestig in deze film wordt meesterlijk overgebracht door de muziek. Voor beste
originele liedje, zet ik m’n geld op het erg aanstekelijke This Is Me dat zelfs
in de top dertig van meest geluisterde liedjes opduikt.
Categorie
|
Beste
productie
|
Categorie
|
Beste
cinematografie
|
Voorspelling
|
The
Shape of Water
|
Voorspelling
|
Dunkirk
|
Persoonlijk
|
Blade
Runner 2049
|
Persoonlijk
|
Blade
Runner 2049
|
Voor zowel beste productie als beste
cinematografie gaat mijn keuze blindelings naar Blade Runner 2049, maar ik
vermoed dat de film te weinig steun heeft in Hollywood om deze prijzen
effectief in de wacht te slepen. Bij beste productie gok ik dan op The Shape of
Water dat door zijn sprookjesachtige context een substantiële voorsprong heeft
op films die stoelen op een meer realistich concept. Bij cinematografie gok ik
dan weer op Dunkirk als winnaar dat uitpakt met een goed uitgewerkt en
origineel “1 week, 1 day, 1 hour” concept waar de film het verhaal vertelt van
drie protagonisten in drie verschillende tijdskaders en als een rode draad door
elkaar heenloopt.
Categorie
|
Beste
filmbewerking
|
Categorie
|
Beste
visuele effecten
|
Voorspelling
|
Baby
Driver
|
Voorspelling
|
Star Wars – The Last Jedi
|
Persoonlijk
|
Baby
Driver
|
Persoonlijk
|
Blade
Runner 2049
|
Het beste montagewerk van het
afgelopen jaar is voor mij persoonlijk Baby Driver dat slechts drie keer genomineerd is. Het is anderzijds ook een krachtig statement dat het
montagewerk van deze film zo goed is dat het niet meezwemt op de stroom van
andere nominaties voor andere films. Daarom verwacht (en hoop) ik dat Baby
Driver het in deze categorie gaat halen. Voor beste visuele effecten gaat mijn
persoonlijke voorkeur alweeer naar het fel onderschatte Blade Runner 2049, maar
ik denk dat de miljardenmachine van Star Wars – The Last Jedi een grotere
impact zal hebben op filmland. Met The Last Jedi als winnaar zou ik overigens
geen enkel probleem hebben.
Ik vermoed dat Three Billboards
Outside Ebbing, Missouri de winnaar zal zijn bij de meest bekende categorieën.
De film kan rekenen op een erg sterke cast van acteurs en actrices en beschikt
over een sterk en origineel scenario. Het is daarom vreemd dat Martin McDonagh
niet genomineerd is voor beste regisseur aangezien hij daar zeker in aanmerking
voor komt. Bij de technische categorieën denk ik dat The Shape of Water enkele
van zijn nominaties kan verzilveren, hoewel dit laatste werk van del Toro maar
erg matig is naar mijn bescheiden mening. Voor mijn
persoonlijke favoriet Blade Runner 2049 zie ik geen enkele liefde opduiken en zal
elk gewonnen beeldje voor mij een complete verrassing zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten