zondag 28 augustus 2016

WWoor Elite Sport Quartz Watch Male Silver-Tone Ultrathin Stainless Steel Mesh Band Watch With Date Blue

Ja, de titel is juist
Als je de titel van deze blog leest, vraag je in godsnaam af waar ik het over heb. WWoor? "Elite Sport", moet dat niet "Elite Sports" zijn met s? Is die idioot lange titel echt de naam van een horloge? Om de vragen meteen te beantwoorden: WWoor is dus echt de naam van een horlogemerk, de spelfout zit zo in de titel en dit is inderdaad de naam van een horloge zoals je op Amazon kan lezen. 

Ik zat begin juli van dit jaar op Amazon te grasduinen in het enorme aanbod van horloges en ik was op zoek naar een dun horloge. Ik probeer mijn collectie van horloges gevarieerd te houden en hoewel ik een duidelijke voorkeur heb voor dress watches, zijn sporthorloges meer dan welkom. Een dun horloge had ik nog niet en onder het motto "Als je het op Amazon niet vindt, vind je het nergens" stuitte ik op deze Wwoor. Ik dacht eerst de eigenaar te worden van één van 's werelds meest exclusieve horloges, want een zoekopdracht op Google leverde amper bruikbare hits op. Een maandje later verdween die exclusiviteit als sneeuw voor de zon, want dit Chinees merk heeft de weg naar meerdere personen gevonden. 


Plakmerk
WWoor is een zogenaamd plakmerk wat eigenlijk wil zeggen dat het goedkope Chinese rommel is wat waarschijnlijk juist niet in elkaar stuikt als je ermee zwaait. Dat is misschien wat cru uitgedrukt, maar quality control is niet meteen de grootste bekommernis bij dergelijke merken. Cijfers op het internet moet je nemen voor wat het is - dikwijls zonder enige bron - maar ik las dat 15 tot 25% van dergelijke horloges een defect vertonen in de eerste drie maanden. Ik heb geen enkele manier om dit te bevestigen of ontkrachten, maar het verschil in prijs tussen dit en pakweg een Seiko moet natuurlijk ergens zitten. Zelf heb ik dit op Amazon voor zo'n 25 euro op de kop kunnen tikken. Een bonus was dat geïmporteerde goederen buiten de EU die minder dan 22 euro kosten niet belast worden, wat dus weer een paar euro scheelde. Dat is dan eigenlijk nog relatief duur, want Aliexpress verkoopt ditzelfde horloge voor 16 euro. Dus zelfs nu ik dacht dat ik een koopje had gedaan, blijkt nu dat ik vijf euro te veel heb betaald... 



Voor een dergelijk bedrag verwachtte ik me aan goedkope rommel en de waarheid is... dat dit een leuk ontworpen horloge is wat nog bovendien vrij degelijk is ook. Dergelijke goedkope horloges koop ik enkel wanneer ze werken met een quartzbatterij omdat dit goedkoop is en er dus bijgevolg geen goedkope mechanische automaat wordt ingepropt. Het horloge houdt de tijd goed bij en puur functioneel kan ik weinig op de goedkoopste aanwinst van mijn collectie aanmerken.  

Goed ontworpen
De kracht van dit horloge zit ongetwijfeld in het ontwerp. Dit kan je zonder meer goed noemen. Het ziet er uit als een leuk sporthorloge wat ook als een dress watch gedragen kan worden. Hoewel het horloge niet superdun is met zijn 9 milimeter, is het onderste gedeelte van het horloge goed verstopt door een combinatie van slim lijnenspel en een diagonaal naar beneden gaand vlak. De lugs zijn geen twee nokken zoals bij de meeste andere horloges, maar maken onderdeel uit van de bezel waar je de trapeziumvorm in terugvindt. Voeg daar een mooie blauwe dial aan toe en je hebt een horloge dat tien keer zo duur is als je er 'Emporio Armani' op plakt. 



Helaas stopt de lofzang voor deze WWoor hier, want vrij van gebreken is dit uurwerk zeker niet. Ten eerste ziet de blauwe wijzerplaat op de foto's er aantrekkelijker uit dan dat het in werkelijkheid is. De blauwe kleur geeft de indruk dat het afgebladerd is zoals iets dat al een aantal jaar geverfd is, maar een nieuwe opknapbeurt kan gebruiken. De leesbaarheid van de dag in het kleine kadertje op drie uur scoort onvoldoende, zeker als er (te) weinig licht is. De goedkope indruk wordt extra bevestigd door hoe 'Wwoor' en 'Quartz' op het uurwerk zijn geschreven.

Ik vermoed dus dat na een paar jaar de dial de eerste sporen van kleurverlies zal tonen. Ook de kroon is niet meteen een werk van precisie en kwaliteit geworden en het vergt wat prutswerk om de datum en tijd in te stellen. En toch..., toch geeft WWoor een zekere vorm van degelijkheid. Als je het horloge in de handt houdt, ontstaat niet meteen de indruk dat je rommel voor je hebt. De bezel en wijzerplaat geven een degelijke indruk en het horloge lijkt tegen een stootje te kunnen. Het is enkel de afwerking dat de goedkope oorsprong van dit uurwerk verraadt. 

Geen fan van mesh
Ik zou deze Wwoor zelfs blindelings durven aanraden voor de goedkope prijs van 16 euro ware het niet dat er één spelbreker is: het horlogebandje. Het horlogebandje is namelijk mesh (ook wel gekend als Milanaise) en is echt niet gemakkelijk te bedienen. Eerst had ik met brute kracht de gesp kunnen verstellen, maar een Youtubevideo leert dat met wat gepeuter met een mes je de gesp veel eenvoudiger kan verstellen. Dat probleem is nog vergeeflijk, maar het openen en sluiten niet. Het sluiten en vastklikken gebeurt met twee haakjes en vervolgens een klepje dat je naar beneden moet klikken. Klinkt eenvoudig, maar het is dikwijls een enorm gepruts om het horloge te sluiten rond je pols



Bij het terug openen, moet je het klepje terug openen, maar dit is zo moeilijk dat ik telkens een muntstuk gebruik om het te openen. Ik heb het geprobeerd met een vingernagel te doen, maar dit lijkt me nooit te lukken. Het voordeel van het bandje is wel dat het superlicht is, je geen sluiting voelt bij de pols en ook geschikt is voor personen die niet graag een lederen polsband dragen. Ik zou aanraden om een nato-bandje rond het horloge te doen, maar dit kost bijna zoveel als het horloge zelf.  

Conclusie
Ik verwachtte dat dit horloge thuishoort bij het assortiment van horloges dat wordt verkocht op markten voor tien euro, maar - tegen alle verwachtingen in - is dit horloge kwalitatiever dan ik eerst dacht. De goedkope origine is met wat speurwerk snel te herkennen, maar het dunne ontwerp (ultrathin is het wel niet) en de blauwe dial maken van dit horloge een aantrekkelijk voorwerp. Dit is geen erfstuk voor tientallen jaren, maar wel een horloge dat je zeker vijf jaar kan dragen zonder problemen, tenminste als het niet bij de ongelukkige 15 tot 25% van defecte horloges zit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten